Är räntan rörlig eller fast?
Räntan är fast under kontraktstiden vilket ger dig en säkrare planering och budgetering.
Hur går jag tillväga om mitt drivmedelskort/laddkort inte fungerar eller om jag har tappat det?
Om du har tappat ditt drivmedelskort eller om det ej fungerar kontaktar du Arval direkt via telefon eller mejl.
Hur gör jag vid skada?
Vänligen kontakta Arval omgående så att dom kan guida dig rätt. Du behöver fylla i deras skadeformulär och skicka in det till dom inom 48 timmar från det att skadan har skett. Rapportera en skada online på några minuter och dra nytta av en snabbare hantering av ditt ärende. Rapportera skada här.
Hur lämnar jag tillbaka min bil?
Det vanligaste sättet att återlämna sin bil är att göra det via den återförsäljare som du hämtar ut din nya bil. Fyll i återlämningsblanketten och lämna över nycklarna till säljaren. I de fall där en ny bil inte är beställd kan vi boka transport till ditt hem eller kontorsadress.
Hur ofta ska bilen servas?
Olika bilar har olika serviceintervall. För exakt information, se bilens instruktionsbok/servicebok eller tekniska specifikationer. Om du behöver mer information om bilens serviceintervall kontakta din levererande återförsäljare.
Om du önskar hjälp med vart du skall vända dig för att utföra service så kontakta oss genom kontaktformuläret ovan på denna sida.
Hur ser de fullständiga försäkringsvillkoren ut?
Du hittar de fullständiga försäkringsvillkoren hos Greenval Försäkring i länken nedan:
Hur vet jag vad fordonskatten blir?
För att få reda på fordonsskatten så gå in på följande länk och slå in ditt registreringsnummer: https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb.
Jag har flyttat. Bör jag anmäla det till er?
Det går bra, det enklaste är dock att be bilansvarig ändra uppgifterna i webportalen.
Jag har frågor kring återlämningen, hur når jag er?
Har du funderingar kring återlämning eller behöver hjälp med något så kontakta Arvals Driver Experience Team på +46 8 799 88 90 eller via mejl till driver@arval.se.
Jag har råkat ut för driftstopp på vägen, vart vänder jag mig?
Om du har råkat ut för driftstopp eller punktering, finns vi här för att hjälpa dig. Vägassistansen är bemannad dygnet runt, ring vägassistans på +468 799 88 90
Jag ska köra utomlands, vad ska jag tänka på?
Jag vill ha ett avtal på en annan löptid och/eller körsträcka än vad som är valbart. Är det möjligt?
Ja, hör av dig till oss på info@unifleet.se så hjälper vi dig.
Kan jag förtidslösa mitt operationella leasingavtal och vad kostar det i så fall?
Ja, du som kund kan förtidslösa ditt avtal efter 12 månader mot en avgift på 35% av återstående leasingavgifter och avgifter för fleetpaket.
Ex: Leasingavgiften är 4 000 kr och fleetpaketet är 1500 kr, ditt avtal löper på 36 månader. Du som kunde förtidslöser ditt avtal efter 18 månader och har då 18 månader kvar av kontraktet. Lösenkostnaden blir då 5500 x 18 x 0,35 = 34 650 kr exkl. moms.
Om du vill säga upp ditt avtal inom de 12 första månaderna tillkommer 100% i avgift för månad 1 – 12, och därefter 35% av resterande månadskostnader.
Kan jag köpa min bil vid avtalstidens slut?
Vad är bra att veta inför återlämningen?
Vad är övermilskostnaden?
Övermilskostnaden varierar från bil till bil pga. olika priser, värdeminskning, service-kostnader samt försäkringskostnader. Idag är lägsta övermilskostnaden 12,5 kr exkl. moms och högsta 32,5 kr exklusive moms.
Vad behöver jag för att köra min tjänstebil utomlands?
Om du planerar att köra din tjänstebil utomlands finns det flera viktiga faktorer att beakta för att resan ska gå smidigt och komplikationsfritt. Som leasingtagare är det ditt ansvar att undersöka vilka krav och regler för dokumentation som gäller i det land du ska besöka. Kom ihåg att det även kan finnas särskilda regler och lagar i de länder du passerar på vägen. Nedan följer en lista med nödvändiga åtgärder:
- Registreringsbevis: Registreringsbeviset rekommenderas att alltid förvara i bilen under resan, kontakta oss minst 2 veckor innan avfärd så beställer vi detta åt dig.
- Skadeanmälan: Det kan vara klokt att skriva ut en skadeanmälan och förvara den i bilen, ifall en olycka skulle inträffa.
- Grönt kort: Ett grönt kort är ett internationell bevis på att fordonet är trafikförsäkrat, vilket krävs vid färd i vissa länder. Kontrollera i vilka länder detta behövs och hämta ditt gröna kort här.
- Fullmakt: För att styrka att du har rätt att köra en företagsbil utomlands behöver du en fullmakt från leasinggivaren. Meddela oss att du ska färdas utomlands så tar vi kontakt med leasinggivaren och begär en fullmakt som påvisar att du har rätt att nyttja vårt fordon.
- Internationellt körkort: I vissa länder krävs ett internationellt körkort. För mer information och beställning, se Motormännens Riksförbund.
- Miljödekal: Miljödekal är ett klistermärke som fästs på bilens vindruta och ger föraren tillåtelse att köra i större europeiska städer. Syftet med dekalen är att förbättra livs- och luftkvaliteten i så kallade miljözoner, ofta belägna i stadskärnor, genom att endast tillåta de minst förorenande fordonen att köra där. Om man saknar en dekal riskerar man att få böter. Du kan beställa Miljödekalen hos DEKRA alternativt MILJÖDEKAL.
Vad händer om inte miljöbilsbonusen utbetalas eller ändras?
Om utfallet av bonus till bilar med låga utsläpp ändras mot vad som är beräknat påverkar det därmed månadspriset. Detta gäller åt båda hållen, det vill säga högre bonus än beräknat ger lägre månadskostnad och lägre bonus ger högre månadskostnad. Detta står i villkoren i ditt avtal som du signerar.
Klimatbonusen är helt borttagen från och med 9 november 2022. Beställningar från och med det datumet erhåller ingen bonus.
Vad ingår i bilförsäkringen?
Din bil hos oss på Hedin Automotive Lease är försäkrad genom Arval. Här hittar du villkor och produktinformation.
Vad ingår i servicen?
Med service avses servicekostnader inom din avtalade körsträcka och enligt tillverkarens fastställda bestämmelser och serviceintervall. Servicen inkluderar löpande, planenligt, underhåll av fordonet som fastställt av fordonets tillverkare.
Delar utanför detta så som exempelvis (men inte begränsat till) förbrukningsmaterial och slitage så som t.ex. spolarvätska och bromsbelägg ingår inte.
Se mer vad som inte ingår i månadskostnaden under ”Vad ingår inte i månadskostnaden?”
Var skall jag göra service på bilen?
Servicen skall generellt utföras av samma återförsäljare som levererade din bil. Alternativt ska service utföras av verkstad anvisad av Unifleet. Beroende på vilket bilmärke du har samt hur ditt avtal ser ut kan olika regler gälla.
Vårt bolag är nystartat, kan vi få finansiering ändå?
Om bolaget är nystartat och inget bokslut finns registrerat hos Bolagsverket så kan banken kräva en första förhöjd hyra på 10-20% och/eller en personlig borgen från en majoritetsägare. Om detta accepteras finns förutsättningar för att krediten beviljas.
Vilket försäkringsbolag använder ni?
Bilarna är försäkrade genom försäkringsbolaget Greenval Insurance DAC, del av BNP Paribas Group. Läs mer om produkten och villkor här.


















